אודות טיניטוס והאפשרות לרפא טיניטוס

טיניטוס אינו מחלה

לפני שנדון באפשרויות לרפא טיניטוס, כדאי לדעת מהו טיניטוס? המילה טיניטוס מתייחסת לשמיעה של צליל או מספר צלילים, שיכולים להית קשורים אוזן בריאה אצל חולה הסובל מטיניטוסלמוח או לאוזן, כאשר אין גירוי קולי חיצוני. מדובר בצלילים פשוטים ללא משמעות לשונית ובכך הם נבדלים מהזיות אודיטוריות (שמיעתיות).

טיניטוס אינו מחלה אלא סימפטום שעלול להתפרץ אצל אנשים מסויימים בשל מגוון רחב של מצבים. דוגמאות אופייניות למצבים כאלה הן: רעש חזק - כגון חשיפה לירי ומוסיקה באירוע, חבלה - למשל תאונת דרכים (צליפת שוט), תרופות שונות – אספירין וסטטינים, מצבים שקשורים לרפואת אף אוזן גרון – גידולים שפירים בעצב השמיעה או במוח, ומצבים שקשורים לתחומי רפואה אחרים – בהם מתמקד הטיפול במרפאה זו.

אפשרויות הטיפול בטיניטוס

טיפולים מקלים

טיפולים שמיועדים להקל את עוצמת הסימפטומים הם רבים ומגוונים, וכוללים: היפנוזה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), מכשירי TRT, מיסוך באמצעות מכשירים היוצרים רעשי רקע, ביופידבק, חסמי קולטן H2 (אגיסרק) ותרופות נוגדות חרדה ודיכאון.

טיפולים מרפאים

בתחום רפואת האף אוזן וגרון - ניקוי שעווה שהצטברה באוזן החיצונית, טיפול בדלקות באוזן, הסרה של גידול בעצב השמיעה (נוירומה אקוסטית), טיפולים תרופתיים וכירורגיים במקרה של ליקויים בזרימת כלי דם בגוגלגולת והפסקת תרופות שגרמו לטיניטוס.

טיניטוס בשל גידול בעצב השמיעהאיזון מטאבולי (הטיפול במרפאה זו) - מטרת הטיפול היא לאתר ולתקן את הנזקים שנגרמו במערכת השמע ושיווי המשקל - ליחצו לקריאה נוספת

טיפולים עם השפעה לא ידועה

מדובר בטיפולים המסווגים כרפואה אלטרנטיבית או משלימה. כרופא קונבנציונאלי, עם גישה מערבית, התיאוריות ומנגנון הפעולה של טיפולים אלה אינם מוכרים לי. לקבלת הסברים בנושא, יש לפנות למי שלמדו את שיטות הטיפול הללו ויכולים לקחת אחריות על דבריהם.

מה מרגיש אדם שסובל מטיניטוס?

רמת הסבל נעה בין הפרעה קלה שאפשר לחיות לצידה, לבין סבל קשה ביותר שפוגע באופן ניכר באיכות החיים של האדם הסובל ושל הסובבים אותו.

תופעות אופייניות שניתן למצוא אצל הסובלים מטיניטוס הן הרגשת עייפות וחולשה כללית, קושי להרדם בלילה, ירידה ביכולת להתרכז, נטייה לשכוח מטלות לטווח קצר ושמות של אנשים, חרדה ודיכאון, עלייה בלחץ הדם, רגישות לרעשים (היפראקוזיס), דפיקות לב מהירות, פגיעה בשמיעה, פעילות מוגברת של המעיים (המעי הרגיז), כאבי צוואר ועמוד שדרה מותני, כאבים בפרקים, תחושה של חומציות יתר בקיבה, קושי לנשום, נטייה ללקות בדלקות שונות ועוד.

התפרץ אצלי טיניטוס - מה לעשות? לאן לגשת?

בקישור הבא תוכל/י למצוא מדריך רפואי מפורט לגביי הצעדים הנכונים שיש לעשות – מדריך מעשי לסובל/ת מטיניטוס

טיניטוס פולסטילי

טיניטוס אובייקטיבימדובר בטיניטוס שניתן לשמוע באמצעות מכשירי הגברה ולעיתים אף בלעדיהם. לרוב, מדובר בטיניטוס פועם או הולם (pulsatile) עם או בלי התאמה לקצב הלב של החולה.

טיניטוס סובייקטיבי

כאן מדובר על טיניטוס שרק החולה הסובל שומע. הצלילים הם רבים ומגוונים וכוללים: קול של אוויר המשתחרר מסיר לחץ, שריקה, גלי ים, קול של מפל מים, קול של מסך טלוויזיה, רעש של מתח חשמלי גבוה ולעיתים שילוב של כמה קולות.

גורמים לטיניטוס

קיימים גורמים רבים שעלולים להביא להתפרצות טיניטוס. ביניהם פגיעת ראש בתאונה, רעש הקשור לצבא (ירי ופיצוצים), חשיפה לרעש במסגרת עבודה אזרחית, מוסיקה רועשת באירועים ומועדונים ותרופות שונות.

סטטיסטיקה

הערכות גורסות שיש בישראל למעלה מ-80 אלף אנשים הסובלים מטיניטוס בדרגות חומרה שונות. מרבית החולים סובלים מטיניטוס קל עד בינוני ואינם מחפשים עזרה. ההערכה היא שכשמונת אלפים איש מתוכם סובלים מטיניטוס קשה. נתון חשוב נוסף הוא שאצל כ-30 אחוז מהסובלים מטיניטוס קיימת גם סחרחורת.